رونمایی از شعار سایت IMEAnalysis :

اطلاعات کالایی، ارزشمند¬تر از کالا

Commodity Information ≥ Commodity

 پس از نزدیک به دو سال از شروع فعالیت سایت IMEAnalysis از شعار این سایت رونمایی شد. 

در ادامه در مورد علل انتخاب این شعار و مفهوم آن بیشتر توضیح داده می شود:

همانطور که مستحضر هستید اطلاعات در بازارهای کالایی بسیار اهمیت دارند. امروزه در دنیا، گردش و حجم معاملاتی که بر روی اوراق مبتنی بر یک کالا انجام می شود به مراتب بیشتر از خود کالا است. احتمالا شنیده اید که در دنیا در مقابل یک بشکه نفت خام که به صورت فیزیکی معامله می شود ده ها برابر معاملات کاغذی انجام می شود. در این میان اطلاعاتی که در مورد آن کالا منتشر می شود می تواند در یک بازار کارا به سرعت بر روند قیمت ها اثرگذار باشد و قیمت ها را دچار افزایش یا کاهش نماید. این مورد دلیلی است که اعتقاد وجود دارد که اطلاعات در بازار های کالایی از کالا ها ارزشمندتر هستند. در مورد اینکه چرا در شعار سایت، مساوی نیز قرار داده شده است، یعنی اطلاعات کالایی می تواند نوعی کالا باشد، در ادامه توضیح لازم داده می شود:

 برخی از خبرگان اقتصاد و مالی، امروزه اعتقاد دارند که اطلاعات خود نوعی کامادیتی است!!!!!!!!

برای بررسی بهتر این موضوع ابتدا ببینیم که مفهوم اطلاعات در ادبیات چه بوده است؟

J.Beeker اعتقاد دارد که اطلاعات مجموعه ای از بیانیه ها، حقایق و اشکال است.

Faibisoff & Ely اعتقاد دارند که اطلاعات سمبل یا مجموعه ای از سمبل ها هستند که پتانسیلی را برای درک موضوعات فراهم می کنند. 

با مراجعه به منابع علوم شناختی و منابع کتابخانه ای در می یابیم که این تعریف برای اطلاعات می تواند منظور شود :

ساختاری متنی که توانایی تغییر ساختار تصویری یک گیرنده یا یک محرک را دارد که می تواند شرایط عدم اطمینان را کاهش دهد.

حال ببینیم مفهوم کامادیتی چیست؟

فرهنگ لغت جدید آکسفورد، کامادیتی را اینگونه معنا می کند:

1- ماده خام یا محصول اولیه کشاورزی که می تواند خریداری یا فروخته شود. مانند مس یا قهوه

2- یک چیز مفید یا با ارزش مانند آب یا زمان.

تعریف مختصر کامادیتی در فرهنگ لغت آکسفورد:

ماده خامی که می تواند خریداری یا فروخته شود، به خصوص یک محصول در مقابل با یک خدمت.

دلیل این رویکرد که برخی اطلاعات را همانند کالا می دانند آن است که این افراد اعتقاد دارند اطلاعات، خصوصیات و رفتار و عملکردی دارد که همانند یک کالا در اقتصاد است. اطلاعات دارای عرضه است. اطلاعات دارای تقاضا است .هزینه دارد.(انواع هزینه های ثابت و متغیر و  نهایی و متوسط و کل) قیمت دارد ( قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود) . بازار دارد. (در یک بازار مورد داد و سند قرار می گیرد و عرضه و تقاضای آن در آن بازار به تعادل می رسد و قیمت تعادلی دارد.)  اضافه رفاه مصرف کننده دارد و . . . 

            Information has several properties that make information a commodity.

 Supply of information

 Demand of information

 Cost of information

 Price of information

 Market of information

 Consumers  Surplus

 

با توجه به این رویکرد که اخیرا در سطح جهانی مطرح شده است، پایگاه تحلیلی-تخصصی کالا و انرژی تصمیم گرفت شعار خود را بر مبنای این رویکرد انتخاب نماید. در حقیقت اطلاعاتی که در بازار کالایی مورد مبادله قرار می گیرد ارزشمندتر از کالاست و در حالت مساوی نیز اطلاعات کالایی نوعی کامادیتی است.

در مورد لغت ارزش نیز که در شعار سایت آورده شده است ذکر این نکته حائز اهمیت است که در اصول کسب و کار ارزش یک کسب و کار زمانی مطلوب است که مشتری حاضر باشد هزینه کند، وقت بگذارد و تبلیغات دهان به دهان انجام دهد. پایگاه تحلیلی تخصصی کالا و انرژی قصد دارد به شکلی در این کسب و کار عمل نماید که اطلاعات ارائه شده برای کاربران محترم و کل کسب و کار ارزشمند باشد.

 

Commodity Information ≥ Commodity

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟