حساس ترین محصولات بازارهای جهانی


به گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی، میثم باقری کوپایی عضو هیات مدیره کارگزاری بانک مسکن، درخصوص تحلیل بازارهای جهانی و معرفی مهم‌ترین محصولات در این بازارها گفت: حساس‌ترین شرایط در بازارهای جهانی مخصوص محصولاتی است که ماده اولیه آنها را بوتادین‌ها تشکیل می‌دهند که از جمله این کالاها می‌توان به ABS و PBR و SBR‌ها اشاره کرد. این کارشناس بازار در ادامه تصریح کرد: به باور من با توجه به شرایط و آمارهای در دسترس قیمت‌های پایه که در یکشنبه آینده اعلام می‌شوند رشد بالای 10 درصد را تجربه خواهند کرد و بیشترین جهش هم برای گروه PBR و SBR‌ها باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: با بررسی قیمت پروپیلن‌ها شاهدیم که این محصول پا در مسیری صعودی گذاشته و روندی افزایشی را دنبال می‌کند و انتظار می‌رود قیمت پروپلین‌ها بالاتر رود. شاهد این مدعا مقایسه قیمت در 3 زمان مختلف است. 16 دی ماه سال جاری قیمت برای هر تن 795 دلار بوده است که در 20‌دی ماه این رقم به 850 دلار و در لحظه تنظیم این گزارش به کانال 900 دلاری پا گذاشته و رقم 915 دلار را به خود اختصاص داده است. با توجه به این موضوع که این محصول، ماده اولیه تولید پلی‌پروپیلن به شمار می‌آید انتظار می‌رود بازار آینده جهانی این کالا هم بالا برود و شاهد جهش در این بازار باشیم و پیش‌بینی می‌شود که تاثیر این موضوع را با تاخیری 3 هفته‌ای در بازارهای داخلی ببینیم و رشد خیره‌کننده‌ای در بازار این محصولات را شاهد باشیم.دکتر باقری در ادامه به نرخ دلار اشاره کرد و گفت: قیمت دلار در لحظه تنظیم این گزارش 3 هزار و 835 تومان بوده که این رقم از کاهش بهای ارز حکایت دارد. اگر این شاخص بخواهد در این بازه نوسان کند احتمالا قیمت‌ها ثابت خواهند ماند (وقتی قیمت‌های جهانی ثابت است قیمت دلار اثرگذار‌ترین اهرم به حساب می‌آید).


 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟