تاثیر افزایش نرخ ارز و تغییرات تعرفه های جهانی بر هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس چیست؟

با اجرایی شدن تعرفه ۲۵ درصدی واردات پتروشیمی آمریکا به چین ، چینی ها بایستی به دنبال منابع جدید تامین پلی اتیلن و پروپان باشند و ایران می تواند یکی از بازارهای جایگزین در این حوزه باشد . اخیرا تقاضای محصولات پتروشیمی ایران توسط چین افزایش داشته است. از سوی دیگر، کره جنوبی با اعمال محدودیت هایی، بر سر راه واردات محصولات پتروشیمی مانع تراشی کرده است.

ه گزارش پایگاه تحلیلی - تخصصی کالا و انرژی به نقل از بورس7، محمد حسین کاکویی نژاد مدیرعامل شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در خصوص وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی به چین و کره جنوبی به بورس۷ گفت: روند صادرات محصولات پتروشیمی به چین در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تغییر چندانی نداشته و صادرات به روال عادی در جریان می باشد. ضمن اینکه این مجموعه ارتباط تجاری خاصی با کره جنوبی نداشته و محدودیت های کره جنوبی اثری بر فعالیت این شرکت ندارد.

 وی در رابطه با اثر افزایش نرخ ارز بر هلدینگ خلیج فارس بیان کرد: معمولا با افزایش نرخ ارز، صادرات در کشور رونق می گیرد. هر چند فعلا حجم صادرات این مجموعه رشد نداشته؛ اما با توجه به آنکه درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ارزی می باشد، با تبدیل درآمدهای ارزی به ریال، شرکت های زیرمجموعه با رشد درآمد و در نتیجه رشد سودآوری در صورت های مالی مواجه خواهند شد. البته بخشی از درآمد ارزی صادرات صرف پرداخت بدهی تامین تجهیزات و… می گردد.

 

 

 

 

نظرسنجی

چقدر قیمت های پایه اعلامی دو مرجع قیمتگذاری یعنی NPC ( شرکت ملی صنایع پتروشیمی ) و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی را نزدیک به قیمت های جهانی میدانید ؟